Meneer waarmee verdient u uw brood?

Dat is een vraag die ik in mijn vak vaak krijg. Mijn antwoord is dan steevast: ‘ ik verkoop mijn creativiteit’.

Ieder mens is creatief. De één met grafische zaken, de ander met muziek of toneel, creatief boekhouden (maar dat is voor weinigen weggelegd) en in mijn geval ben ik creatief met tekst. Maar ja omdat iedereen creatief is mag je er dan geld voor vragen en zo ja hoeveel?

Mijn neefje van 12, een door de familie bestempelde creatieve bolleboos, kan mijn logo wel ontwerpen. Dan krijgt hij een paar tientjes als het klaar is en iedereen is gelukkig. Bij een grafisch vormgever kost ditzelfde proces mij al snel € 750,00. En wat is dan uiteindelijk het verschil behalve enkele honderden euro’s?

Mijn grafisch vormgever heeft enkele jaren van haar leven gespendeerd om kennis op te doen over de kracht van beeldmateriaal en hoe dit toe te passen in haar toekomstige opdrachten. Tevens is zij een professional die mij kan adviseren wat van belang is voor mijn huisstijl om hier de komende 20 jaar mee vooruit te kunnen. Neefje Bart heeft die kennis niet. Kortom een investering in een creatief product vereist visie, inzicht en lef.

Hetzelfde geldt voor het schrijven van teksten. Ons alfabet bestaat uit 26 letters. Met die letters is iedereen in staat om woorden te formuleren en met die woorden zinnen. Zo eenvoudig is het dus! Iedereen kan mijn werk doen en doet het ook eigenlijk al dagelijks. We gaan weer even terug naar de eerste vraag: ‘Waarmee verdien ik dan mijn brood?’ Het antwoord had ik al gegeven: ‘met mijn creativiteit’. Door jarenlang te hebben gespeeld met woorden en teksten denk ik dat ik mijn creativiteit op dat gebied bovengemiddeld heb ontwikkeld. Zodanig dat ik in staat ben om mensen te raken met woorden, een sfeer kan neerzetten die bij een bedrijf past, slechts door het gebruik van woorden. Dezelfde woorden die iedereen kan gebruiken…. Alleen nu gebruikt met een visie en een doel. Net als mijn grafische vormgeefster ben ik in het bezit van een talent. Zij speelt met beelden, ik met tekst. Voeg die talenten samen en de mogelijkheden zijn oneindig!

Wat wij doen vertegenwoordigt dus een waarde. Een waarde die dus vele malen hoger ligt dan de vergoeding voor neefje Bart. Ons product vertegenwoordigt zelfs een hogere waarde dan u ervoor hoeft te betalen. Want onze creatieve geesten dragen bij aan het succes van uw activiteiten. ‘Om je vleugels uit te slaan moet je eerst durven te vallen’, zei mij laatst een oud-ondernemer. En dat heet dus investeren.